Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie trucků


DAF:

Když 1. dubna 1928 založil nejstarší syn vesnického kováře Hub Van Doorne malou konstrukční kancelář určitě netušil, že spolu se svým bratrem Wimem začal psát historii jednoho z předních světových výrobců nákladních vozidel.
Hub Van Doorne se narodil 1. ledna 1900 v nizozemské provincii Limburg v Americe.
Hub vynikal zručností a tak když pracoval u společnosti Sjef Mandigers byl jediný kdo dokázal opravit motor vozu majitele pivovaru a výroby ledu. Na majitele a ředitele pivovar a výroby ledu to zapůsobilo na tolik, že Hubovi nabídl pomoc při zakládání vlastního podniku.
Obdržel od tohoto „sponzora“ sumu 10.000 guldenů a mohl tak v ten samý den založit konstrukční kancelář a to byl začátek společnosti Daf.
Činnost začal v malé dílně pivovaru se 4 zaměstnanci a zprvu se zaměřil na svářečské, kovářské a montážní práce pro lodě a na výrobu pro společnost Philips pro kterou vyráběl třeba stojany na kola nebo zábradlí. Během svého první roku už stihl společnost rozšířit a nabrat nové zaměstnance. Tehdy jich měl 32 a společnost posléze řídil se svým mladším bratrem Wimem. Hospodářská krize ve 30. letech minulého století oba bratry donutila hledat nové obory podnikání a tak se rozhodli začít vyrábět návěsy a přívěsy. Psal se rok 1933 kdy rozhodl Hub Van Doorne spolu se svým asistentem využít technologii elektrického svařování konstrukcí. V této době to byla technologie nová a byla tak sotva na začátku jak se říká v plenkách. Přesto padlo rozhodnutí celé konstrukce svařovat a výsledek? Návěs se značně malou hmotností, který na sebe upozornil snad ve všech odvětvích. V roce 1935 už činil počet zaměstnanců 100.
O rok později, tedy v roce 1936 se změnil název společnosti na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek a pro výrobu připravila společnost opět něco nevídaného! Kontejnerový návěs DAF. Vyvinut byl speciálně pro přepravu železničních kontejnerů o hmotnosti 3.500kg. Pomocí návěsu se daly tyto kontejnery rychle vyložit a nebo naložit na železniční vagóny. Čímž se pochopitelně zkracovala doba nutná na dodání zboží až k zákazníkovi a Daf se stal jedním z prvních výrobců na světě, který vyráběl kontejnerové návěsy.
S konce druhé světové války byla ukončena také příprava na výrobu nového přívěsu a Daf postavil prototypy nákladního vozidla. Zahájena byla sériová výroba přívěsů a návěsů, pracovalo se na vývoji prvních autobusů, ale také na zahájení výroby v automobilce. Byla postavená první část továrny na výrobu podvozků v místech kde továrny Daf stojí až do dnešních dnů.
V roce 1949 se začalo s výrobou nákladních automobilů a o půl roku později se otevírá nová továrna s plochou 9.000 metrů čtverečních. Automobily se vyrábějí ve třech řadách jako 3, 5 a 6 tunový (A30, A50 a A60) a pohánějí je benzínové motory Hercules a nebo vznětové Perkins. Rok 1950 znamená ještě úspěch tunové dodávky A10. Výrobní program se rozšiřuje a do výroby přibývají podvozky pro komunální vozidla, sklápěče a dokonce je vyvinuta i kompletní řada vojenských vozidel. V roce 1951 uvedl Daf na trh kabinu zcela vlastní výroby a v roce 1955, přesně 3. května sjíždí z výrobní linky podvozek s číslem 10.000.
Za cílem zaručit kvalitu motorů se společnost rozhoduje v roce 1956 začít sama výrobu motorů a tak je v roce 1957 otevřena motorárna s výrobou licenčních motorů Leyland, ale společnost již brzy potom vyvinula vlastní motor. Daf je jedním z prvních výrobců kteří použili u motoru nákladního vozu přeplňování turbodmychadlem a v tomtéž roce uvádí Daf na trh novou řadu těžkých nákladních vozidel, řadu 2000. O rok později začala vlastní výroba náprav, která se v polovině 60. let minulého století přesunula do nově postaveného závodu v Belgii kde se vyrábějí nápravy až do současnosti. Rok 1962 je ve znamení představení návěsu s integrální hliníkovou karosérií a nové řady nákladních automobilů s označením 2600 kde byla představena i tzv. spací kabina. Model 2600 bývá proto označován za praotce mezinárodní silniční dopravy. Roku 1964 sjíždí podvozek s číslem 50.000 a rok na to odchází zakladatel Hub Van Doorne do penze a do té doby obdržela jeho firma 100 patentů.
Na výstavě RAI Road Transport Show v roce 1958 představil Daf svůj první osobní vůz s unikátně řešenou převodovkou pomocí variátorového převodu pod názvem Variomatic. Roku 1972 získává minoritní podíl v divizi osobních automobilů Daf švédská společnost Volvo a v roce 1975 se Volvo stává majitelem této divize. Společnost Daf vyrobila do té doby asi 820.000 osobních vozů, ale zpět k nákladním vozidlům!
Rok 1970 a Daf představuje zcela novou sklápěcí kabinu na zcela nové generaci nákladních vozidel označených F1600 – F2200 a o tři roky později je pro model F2800 použita širší verze této kabiny a tento model se stává velice úspěšným asi mimo jiné proto, že jeho kabina obsahovala dvě lůžka a vozidlo poháněl výkonný motor. Ostatně Daf byl prvním výrobcem na světe který použil kombinaci přeplňování pomocí turbodmychadla a chlazení plnícího vzduchu pomocí vloženého chladiče. Toto uspořádání nazval INTERCOOLER. V roce 1975 ještě Daf uvedl modely pro rozvážkový provoz s označením F700 a F900.
V polovině let 80. zahajuje Daf spolupráci s britskou společností British Leyland a prvním výsledkem je dodávka označená jako řada 400 a další rozvážkové automobily označené jako 600, 800 a 1000 která byla později označována jako řada 45 a roku 1987 Daf přebírá Leyland. Úspěch modelů řady 2800, 3300, 3600 dal podnět k dalšímu vývoji jehož konečný produkt byl ještě ten samý rok představen jako model 95 jehož mimořádně prostorná kabina nesla název „Space Cab“ a Daf s tímto modelem získal v roce 1988 titul nákladní automobil roku a na trhu byl s tímto modelem úspěšný 10 let. Podobné úspěchy zaznamenala i lehčí řady s označením 65, 75 a 85.
Ovšem začátek 90. let minulého století znamenal pro společnost Daf pohromu když se zhroutil trh s nákladními automobily hlavně v Anglii jejíž trh byl pro společnost stěžejní a bylo jasné, že není možné společnost udržet. Ale ani toto neznamenalo konec, protože během pár týdnů byla založena nová společnost s názvem DAF Trucks N.V. V roce 1994 Daf představuje model 95 Super Space Cab jehož kabina nabízí ještě více místa a více komfortu pro osádku. O dva roky později americká společnost PACCAR přebírá Daf aby tak zajistila budoucnost této značky a Daf se tak stává součástí společnosti vyrábějící nákladní vozidla značek Kenworth a Peterbilt.
Označení mezinárodní nákladní automobil roku 1998 si Daf zasloužil za model 95XF.
6. 5. 1999 dodal Daf 500.000 vozidlo a v průběhu let 2001 – 2002 společnost Daf zcela obnovila svůj výrobní program. V roce 2001 ještě zahajuje výrobu řady CF pro středně těžkou a těžkou přepravu a řadu LF pro rozvážkový provoz, která je zvolena mezinárodním nákladním automobilem roku 2002 a téhož roku představuje Daf model XF, která je považovám za „vlajkovou loď „ automobilky.

Zdroj: http://www.truck-phorum.eu/